A Mozilla (Firefox) és a Khronos Group (OpenGL) összefogott, hogy hardware-es 3D szabványt hozzanak létre böngészők számára WebGL néven. Ráadásul ez már nincs is olyan messze.
Már korábban is találkozhattunk 3D-s megoldásokkal az interneten, elég csak a Quake-re gondolni. Ezek jellemzően a Flash-t használtak, és a számítógép processzorára és memóriájára támaszkodtak, míg a WebGL már a videokártyát is bevonja a számításokba, így sokkal többet lehet majd kihozni a böngészőkből és így valódi ellenfelei lehetnek az asztali alkalmazásoknak.
A két cég összefogásáról már márciusban lehetett hallani, akkor azt mondták, hogy 12 hónap múlva várható a nyilvános megjelenés. Azóta annyiban változott a helyzet, hogy augusztusban elkezdték beépíteni a rendszert a WebKit-be(amit a Safari és Chrome is használ) és előző héten már Firefox fejlesztői változatába is csordogálnak a WebGL bájtjai. Ezek a lépések mind arra szolgálnak, hogy gyorsítsák a fejlesztéseket, amivel úgy tűnik jól állnak, amiről az egyik fejlesztő nyilatkozott is a blogjában. (Itt olvashatunk arról is, hogy hogyan tudjuk kipróbálni az új rendszert.)
A Wolfire Games-nek köszönhetően egy kis bemutatót is láthatunk a WebGL-ről, de azért senki sem számítson nagy csodára.
Érdekesség a 3D-s fejlesztésekkel kapcsolatban, hogy a Mozilla már korábban ügyködött egy ilyen rendszeren Canvas 3D néven, míg a Google azon túl, hogy teljes mellszélességgel kiáll a WebGL mellett, saját megoldását is hegesztgeti, ami O3D névre hallgat.
Addig is, míg ez nem készül el tessék izzítani a Quake szervereket!
Utolsó kommentek